vraag/antw

de Afrekening

Afrekenen; contant of via overschrijving betalen (binnen de 10 dagen).

De definitieve gemixte & gemasterde files, wave-bestanden, mp3’s krijg je als alles betaald is.

Wanneer je via overschrijving betaalt, krijg je wel een eenvoudig mp3’tje (128bit) mee zodat je je werk al eens kan beluisteren. De full-quality bestanden worden op de server gezet zodra het bedrag betaald is.

Om met mijn boekhouding in orde te zijn, krijg jij een factuur. Als je die op een bepaalde naam of bedrijf wil hebben, stuur je die gegevens best ook door.

Wat doet een producer

Een muziek producer is iemand die het opnameproces begeleidt. Een producer helpt muzikanten in het maken van nummers, singles en albums. Het is een soort kritische coach die probeert de opname zo goed mogelijk te maken. door ideeën of alternatieven aan te bieden.

  • hij helpt meedenken over de invulling van de muziek
  • probeert alle instrumenten in dezelfde groove te krijgen
  • bekijkt partijen van dichterbij
  • zorgt dat er genoeg plaats is voor de zang
  • bekijkt de zangmelodie (niet te hoog/laag, moeilijke passages, …)


Soms komen er songwriters binnen met een song op gitaar en gaan ze buiten met een compleet met drums, bas en gitaren ingespeeld nummer. Die invloed moet niet altijd groot zijn: songwriters hebben vaak al een goed idee over waar het nummer naartoe moet. In dat geval help ik om dat idee zo goed mogelijk uit te voeren.

Een goed voorbeeldfilmpje :-);

 

 

Wat is verschil tussen mixen en masteren

Bij het mixen zet je de verschillende sporen (tracks/instrumenten) in balans, voeg je equalising en effecten toe, … je zorgt dat de mix goed klinkt.

Bij het masteren bewerk je alle songs tezamen (elk afzonderlijk in een wav-bestand). Zo zorg je dat deze allemaal ongeveer even luid klinken, dat frequenties op de verschillende songs in bedwang worden gehouden, de intro en outro een juiste ‘fade’ krijgen.

Na de mastering worden 16bit wave-files gemaakt zodat deze op een cd gebrand kunnen worden.

Verschillende manieren van opnemen

In laagjes opnemen:

manier 1

  • drum en bas eerst.
    Iemand (zanger/gitarist/pianist) speelt mee om de structuur van het nummer aan te geven.) Doordat je drum en bas samen opneemt, krijg je een soort live-feel in de basis.
  • gitaar 1, gitaar 2, piano, …
  • vocals
  • backings
  • extra’s (efx, samples, percussie, synths

manier 2

  • opnemen van een guide-track (gitaar & vocal, bas & vocal, …) met clicktrack of geprogrammeerde beat voor het ritme.
  • drums (of drum&bas)
  • bas
  • gitaar 1, gitaar 2, piano, …
  • vocals
  • backings
  • extra’s (efx, samples, percussie, synths

voordelen/nadelen

  • weinig tot geen overspraak van andere instrumenten en dus meer controle over kleine fouten en individuele sound
  • werkt iets relaxter omdat niet iedereen constant aan het spelen is
  • je krijgt de kans om partijen perfect uit te werken, zonder de andere telkens mee te laten spelen
  • als je drum & bas samen opneemt, krijg je toch een live-feel in het nummer gesmokkeld.


  • duurt soms ietsje langer
  • het wachten tijdens het inspelen van de andere instrumenten
  • je krijgt de kans om partijen perfect uit te werken, zonder de andere telkens mee te laten spelen
  • minder “vibe”
  • vaak iets cleanere sound / meer geproduced

Alles samen opnemen:

manier 1

  • alle instrumenten samen
    (ze moet wel akoestisch gelijkwaardig zijn dus geen luide drums met een akoestische gitaar)
  • vocals
  • extra’s

manier 2

  • alle instrumenten EN zang (afgeschermd) samen
    (ze moet wel akoestisch gelijkwaardig zijn dus geen luide drums met een akoestische gitaar)

voordelen/nadelen

  • meer vibe/sfeer
  • iedereen speelt samen / kan elkaar zien / je kan op elkaar inspelen
  • meer overspraak / grotere sound
  • vuiler geluid / minder geproduced


  • meer overspraak / fouten moeilijk tot niet te fixen
  • vuiler geluid / minder geproduced
  • irritaties als partijen niet gekend zijn of niet blijken te kloppen.


Het geheim van een goeie drumsound

Het klinkt een beetje simpel, maar voor een geweldige drumsound moet je een geweldig klinkend drumstel hebben en een een geweldige drummer.

Zo’n drumgeluid wordt niet gemaakt door de beste microfoons, de duurste preamps of een geweldige engineer (alhoewel dat allemaal wel helpt) – het begint bij het drumstel en de drummer!

Zorg er dus voor dat je drumstel klinkt zoals jij dat wil: als je een perfect klinkende snare of basdrum wil horen op je opnames, moet die er ook al zijn voordat je opneemt. Als je kiest voor een crappy geluid (galmende basdrum, rammelende snare, …) zorg dan dat je drumstel zo klinkt voordat er op ‘record’ wordt gedrukt. Je kan niet verwachten dat crappy-kit ‘goed’ of een perfect afgestelde kit ‘crappy’ gaat klinken.

Onderschat ook de drumskills niet! ‘Strak’ spelen leer je niet zomaar. Maak het jezelf ook niet moeilijker dan je eigen mogelijkheden. Speel geen te moeilijk ritmes die de groove van de song doen wankelen en speel geen fills waarvan je weet dat ze één keer op vijf lukken. Drums moeten het nummer voortstuwen, niet doen kapseizen.

Een drumstel afstellen is niet zo eenvoudig, maar ook niet geweldig ingewikkeld of moeilijk. Het kost wat tijd om dit in de vingers te krijgen. Hieronder vind je een paar zeer interessante video’s. Neem je snare of tomtom op je schoot, bekijk de video en stel samen met de instructeur je kit af.

Clicktrack of niet?

  • weinig tempo schommelingen
  • eenvoudiger of fouten te fixen


  • minder “vibe” (soms vraagt een refrein om een versnelling)
  • gevaar op “braaf” gaan spelen om toch maar op de click te blijven
  • niet iedereen op dezelfde groove
  • iedereen luistert naar de click, maar niet naar elkaar.
  • klinkt soms steriel

Het is niet zo eenvoudig om met een clicktrack te spelen als je dat nog nooit gedaan hebt. Je oefent dit best eerst alleen als drummer en nadien met heel de band op de repetitie. Zo voorkom je dat je in de studio moet vechten tegen een clicktrack.
Langs de andere kant werden tot voor kort veel nummers zonder clicktrack opgenomen en vonden mensen die nummers ook geweldig.

Hieronder een paar voorbeeldjes (je ziet telkens de temposchommelingen doorheen het nummer):

Tempotrack van een song van  thePolice en dan eentje van Britney Spears

sympathyforthedevil rollingstones
r&r spears
so lonely police
vampireweekendone